Legendarni
Legendarni – w ten sposób tytułowani są specjalnie uhonorowani bohaterowie Erellanu. Tytuł ten istniał w Ronie od czasów Arty (III-IV wiek) do czasów obecnych (XI wiek). Na przełomie dziejów Legendarni nie działali samotnie, chociaż każdy z nich mógłby poszczycić się istną syzyfową pracą w bronieniu i wzmacnianiu królestwa Erellanu, ale łączyli się w drużyny, by w ten sposób móc skutecznie przeciwstawiać się zagrożeniom zmierzającym w stronę królestwa. Do dziś możemy wyróżnić 7 takich grup, które określane będą mianem Oddziałów Legendarnych. Każdy nazywany Legendarnym doczekał się za życia lub po śmierci wielu opowieści i pieśni na swój temat opiewających jego lub jej wspaniałe dokonania.
Notka od autora:
Legendarni to trochę sztampowa nazwa, która w naszych czasach niekoniecznie „chwyta” za serca, ale wydaje się być potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. W epoce filmów Marvela, całego mnóstwa produkcji fantasy i innych, gdzie mamy do czynienia z bohaterami „super” lub zwykłymi, samo pojęcie bohaterstwa bywa wystawiane na wiele prób, podważane, szkalowane, wyśmiewane, a przede wszystkim lekceważone. Świat, w którym każdy może być bohaterem, choćby i „super”, sprawia, że słowo to traci zupełnie na znaczeniu. I właśnie w tym miejscu i czasie wchodzi uniwersum legendarnych, które twardo staje za oryginalnymi wartościami bohaterstwa, tak niewygodnymi i czasem też odrealnionymi. Legendarni swoimi czynami będą powtarzać do skutku – to nic, że to już było. Jako autor osobiście uważam, że prawdziwa wartość bohatera mierzona jest właśnie w tych powtarzalnych wyborach, gdzie każdorazowo decydujemy się zrobić to, co trzeba, a nie to, co korzystne. Właśnie w takiej sytuacji wystawiamy swoją wolę na próbę, wierność ideałom i właśnie wtedy dokonujemy wspaniałych czynów, które dla nas mogą być niekorzystne, poniżające czy nudne, ale dla tej jednej małej osoby, mogą być cudem, a pomniki naszego własnego bohaterstwa budują się nie na placach miast, a w sercach maluczkich.
Idąc za cytatem z Einara „Ćmy” w tworzącej się obecnie książce „Krąg Legendarytów”: „Czasami bohaterstwo jest jedynym słusznym wyborem”, wskazujemy, że drogowskazem prowadzącym do pełni człowieczeństwa bywa to niekiedy ukryte głęboko niewygodne uczucie w sercu każdego z nas, że nie tak powinno być, że są sytuacje, w których po prostu nie można pójść na kompromis. I do poszukiwania takich właśnie sytuacji zachęcam, by móc w odpowiednim czasie powtórzyć za Einarem, że czasami bohaterstwo jest jedynym słusznym wyborem. A wówczas w naszym życiu, tak, jak u Legendarnych, będą działy się cuda.
Pierwszym bohaterem uznanym przez potomnych za Legendarnego był oczywiście Arta „Budowniczy Miast”. O jego, jak również o historii pozostałych legendarnych możemy poczytać w osobnych artykułach Ronopedii, stąd nie będziemy się tutaj nad nimi rozwodzić. Arta działał niezależnie, ale później dołączył na zaproszenie króla Erellana Eryi Drakonisa do I Oddziału Legendarnych. Poniżej przedstawiamy wykaz wszystkich oddziałów i składów Legendarnych:
I Oddział Legendarnych:
- Arta
- Meliasz Młodszy
- Erellan
- Panako
II Oddział Legendarnych:
- Erellan
- Anchandrel
- Elbrach „Demon z Pustyni”
- Daryanna
III Oddział Legendarnych:
- Anchandrel
- Igo „Mistyk spośród Dzikich Plemion”
- Daryanna
- Duszan
IV Oddział Legendarnych:
- Igo
- Maykar Konig „Jednoręki”
- Anche
- Zeneniasz
V Oddział Legendarnych
- sir Ortwin Paskudny
- Fionn Barais
- Anche
- Jaman Mets
VI Oddział Legendarnych
- Septiel
- Vinde
- Wódz Trzy Kły
- Fionn Barais
VII Oddział Legendarnych:
- Einar Arrowhead „Ćma”
- sir Maykar „Zwycięzca”
- H’azzan „Tarcza Królestwa”
- Arhaira „Cień Lasu”
- Sal’handri
- Jarinda „Wszechwiedzący”
W Erellanie istnieje powiedzenie, że „gdy Legendarni zbiorą się, by walczyć razem, wówczas nie ma przeciwnika, którego nie mogliby pokonać”. Połączonym działaniom Legendarnych bowiem zawsze towarzyszyły niezwykłe czyny. O ile każdy z członków Legendarnych jest postacią niezwykle kontrastową i zdolną do rzeczy przekraczających zdolności zwykłych śmiertelników, tak połączone działania Oddziału Legendarnych mogą być liczone do potęgi.
Według założonego w 1068 Kręgu Legendarytów, dzieło, czyli sam pomysł stworzenia oddziału bohaterów broniących królestwo należy się Nelesowi, który dzięki mocy swojego miecza zajrzał w przeszłość i wręczył Arcie Kryształ Fortuny, by pchnąć zdarzenia Rony naprzód w ramach powiedzenia, że człowiek jest stworzeniem stadnym i potrzebuje innych by rozwijać się. O ileż bardziej, zdaniem autora rozwija się człowiek w świecie pełnym magii i niezwykłych zjawisk. A wystarczy tylko wyjść poza własna strefę komfortu. Według tej definicji, bohater będzie tym, który wychodzi naprzód jako pierwszy.